Vintern och hala vägar
Vinterväglag
- Vinterväglag innebär att det finns snö, is, frost eller en kombination av flytande vatten och snö/is (även kallad snömodd) på åtminstone en del av vägen.
- Det finns vissa riktlinjer du bör följa när du sätter på en motorvärmare innan du behöver köra iväg. Dessa riktlinjer är; 90 minuter när det är under -15 °C, 60 minuter när det är mellan -15 och 0 °C, 20 minuter när det är mellan 0 och +10 °C. Dessa riktlinjer finns för att minska den negativa påverkan på klimatet.
- Trots att det är lättare att skrapa rutorna när motorn är på rekommenderas det inte då det är dåligt för miljön. Det bästa är att skrapa rutorna först, sen startar du bilen och kör iväg omedelbart.
- När det är kallt ute, exempelvis under vintern, och du har precis startat motorn, då är motortemperaturmätaren ofta mycket låg eller på noll, som på denna bild (bild 1). Detta är helt normalt så du bör inte vara orolig.
Bild 1: När du startat motorn när det är kallt ute då är detta normalt
- Ibland, på ett teoriprov för körkortet, refereras det i en fråga till att vara “extra” uppmärksam medans du kör. Du bör såklart alltid vara uppmärksam medan du kör oavsett om det är sommar eller vinter, men med att vara "extra" uppmärksam avses här framför allt hala vägförhållanden. Så om det har varit över 0 grader sedan ett par dagar samt nätter tillbaka och det varken har snöat, regnat eller haglat, behöver du förmodligen inte vara "extra" uppmärksam.
- Ibland ser du en vägskylt som indikerar att vägen kan vara halt som exempelvis på denna bild (bild 2). Men det finns uppenbarligen inget regn på vägen och det verkar inte heller regna. Samt det finns inga tecken på bilden som visar att det är vinterväglag. Därför behöver du inte anpassa din körning eller göra något speciellt.
Bild 2: Trots vägmärket kan du köra som vanligt
- Det rekommenderas att inte använda helljuset när det finns snö på vägen, då snön ofta leder till att sikten blir sämre när du har helljuset på.
Hala vägar och is
- Moddplaning liknar vattenplaning, skillnaden är att det orsakas av snömodd, vilket är en kombination av flytande vatten och snö/is. När det är vinterväglag bör du alltid vara uppmärksam för risken för moddplaning. Om du t.ex. kör på en landsväg, och även om det endast finns snö på vägrenen bör du vara uppmärksam på risken för moddplaning utifall du av någon anledning behöver gira ut i vägrenen.
- Början av vintern är generellt sett farligare då man tror att man fortfarande har bra grepp, men vägarna blir hala (exempelvis pga is eller snö). Detta är en farlig period då du precis har kört under en lång tid när det inte var vinterväglag och helt plötsligt måste du vara uppmärksam om hala förhållanden.
- Underkylt regn är regn med en temperatur lägre än noll grader och fryser till is när det träffar marken eller någonting annat.
- Du bör alltid vara uppmärksam när du kör, oavsett om det är sommar eller vinter. Ibland referas det i en fråga på körteoriprovet till att vara "extra" uppmärksam vid körning under vintern, dessa frågor avser främst halt väglag. Även när temperaturen är flera plusgrader så måste man ibland vara "extra" uppmärksam, till exempel när det fortfarande finns snö eller slask på vägen, eftersom det kan göra vägen halt.
- Vanligtvis hör du slask stänka under bilen när du kör över det, men om du inte hör det är slasket förmodligen fruset och liknar mer is.
- När du står stilla och vill köra iväg på hal väg, exempelvis på grund av snö, då bör du släppa kopplingen försiktigt och gasa försiktigt för att förhindra hjulspin. Tänk också på att köra med högre växlar i hjälper till att undvika hjulspinn.
- När du är på väg att svänga till vänster eller höger på en mycket halt väg, till exempel när det är mycket snö på vägen, vill du undvika hjulsnurr. För att undvika hjulspinn vid svängningen bör du; Köra på högsta möjliga växel, gasa lätt och (ifall möjligt) undvik att stanna.
- Korsningar är oftast halare under vintern än raka delar av vägarna. Detta är på grund av att bilar ofta stannar vid korsningar. Detta leder till avsevärt mer tryck på snön, vilket resulterar i att snön blir mer likt is.
- Tänk på att om du kör över en bro och en flod eller vattendrag rinner under bron, så kan ytan på bron ändå vara halt, även om det inte är iskallt ute och temperaturen är flera plusgrader. Detta beror på att floden eller vattendraget leder till att brons yta utsätts för kyla och fukt från flera håll.
Tänk även på att det generellt finns en högre risk för sladd, både på broar och på övergångar, eftersom ytan kyls av kall luft både ovanifrån och under bron/övergången.
- Även under sommaren kan vägarna vara hala. Oljerester, smuts, däck partiklar och avgaser samlas på vägen och kan lösas upp och spolas bort om det börjar regna efter en längre tid med torrt och varmt väder, vilket leder till att vägen blir hal.
Dessutom kan tjära i asfalten även tränga upp till vägytan under mycket varma dagar, vilket också leder till att vägen blir hal.
- Hårt packad snö innebär att det har pressats på snön hårt och/eller många gånger, exempelvis vid korsningar där bilar ofta stannar. Hårt packad snö liknar is och är därför mycket halare än "vanlig" snö.
- Tänk på att när temperaturen är mellan 0 och +4 grader kan vägen ändå vara hal, trots att det inte fryser så kan det ha frusit under flera dagar innan och is kan då fortfarande ligga kvar på vägen.
- Att bli utbildat i hur du ska klara dig på en hal väg kan såväl vara bra som dåligt. Det är bra då du är mer förberedd på hur du ska klara dig på en hal väg och då även i farliga situationer. Men den negativa sidan kan vara att du blir för självsäker på dina egna färdigheter och detta kan leda till risk tagande beteende.
- Vattenplaning sker när vatten inte kan ledas bort effektivt åt däckens sidorna och däckena inte kan ha tillräckligt mycket kontakt med vägen kan det leda till att däcken lyfts upp (och därmed bilen) på vattnet, vilket visas på denna bild (bild 3). Detta resulterar i att bilen okontrollerbart glider på vattnet.
Bild 3: Vattenplaning