Riskutbildning del 1 och riskutbildning del 2 (halkbana)
För att få ett svenskt B-körkort måste du genomgå en riskutbildning som består av två delar, helt enkelt kallade del 1 och del 2. Del 1 av riskutbildningen är en utbildning som främst är teoretisk och är obligatorisk för att få det svenska B-körkortet. Del 2 är en praktisk utbildning, nämligen en halkutbildning.
Riskutbildning del 1
Under del 1 av riskutbildningen kommer du att lära dig om risker som är förknippade med användning av alkohol och droger, riskerna med trötthet vid körning och andra riskfyllda beteenden.
Kursen bör vara minst 3 timmar (normalt med en paus emellan) och de flesta körskolor erbjuder denna kurs. Kostnaden för Risk 1-kursen kan variera mycket, men den kommer sannolikt att kosta runt 700 kr.
Det finns inget prov under denna utbildning, så det är nästan omöjligt att misslyckas med utbildningen. För att godkännas på utbildningen måste du dock ha visat ett ordentligt engagemang under utbildningen och du bör ha deltagit aktivt i gruppdiskussioner. När du har slutfört kursen är den giltig i 5 år.
Efter del 1 av riskutbildningen bör du ha kunskap om dessa ämnen;
- Riskerna, konsekvenserna, påverkan och förebyggande av alkohol, droger och trötthet relaterat till körning (undervisning om detta är utbildningens huvudmål)
- Reglerna angående trötthet relaterad till körning
- Reglerna angående rattfylleri
- Hur riskerna skiljer sig mellan olika demografiska grupper (till exempel yngre vs äldre personer eller män vs kvinnor)
- Hur din personliga attityd och ditt beteende (främst farliga attityder och beteenden) kan påverka till exempel din egen körförmåga och/eller hela trafiksituationen
- Hur att ha passagerare i bilen, prata i telefon, stress och andra liknande distraherande omständigheter medan du kör sannolikt påverkar din körförmåga negativt och till och med kan leda till att du blir en farlig förare
Vanliga frågor
Hur länge är del 1 av riskutbildningen giltig?
Ja, både del 1 och del 2 av riskutbildningen är giltiga i 5 år efter slutförande.
Är del 1 av riskutbildningen obligatorisk?
Ja, både del 1 och del 2 av riskutbildningen är obligatoriska.
Måste jag först göra del 1 av riskutbildningen innan jag gör del 2?
Nej, du behöver inte slutföra Riskutbildning 1 först, om du vill kan du göra Riskutbildning 2 (halkbana) först. Det är dock rekommenderat och mycket vanligt att göra del 1 först.
Hur mycket kostar del 1 av riskutbildningen?
Del 1 av riskutbildningen varierar men det kommer sannolikt att kosta runt 700 kr.
Var kan jag göra del 1 av riskutbildningen?
De flesta körskolor erbjuder del 1 och ofta även del 2 av riskutbildningen. Även om en körskola inte erbjuder till exempel del 2 (halkutbildning) själva, samarbetar de ofta med andra utbildare som erbjuder dessa.
Hur lång tid tar del 1 av riskutbildningen?
Del 1 av riskutbildningen bör vara minst 3 timmar, normalt med en paus emellan där skolan erbjuder något att dricka (som kaffe och te) och smörgåsar (fika).
Vad lär jag mig på del 1 av riskutbildningen?
Under Risk 1-kursen kommer du att lära dig om risker som är förknippade med användning av alkohol och droger, riskerna med trötthet vid körning och andra riskfyllda beteenden.
Behöver jag några förkunskaper för att delta i del 1 av riskutbildningen?
Nej, du behöver inte ha några förkunskaper innan du deltar i denna utbildning.
Hur blir jag godkänd för del 1 av riskutbildningen?
Det finns inget prov under denna utbildning, så det är nästan omöjligt att misslyckas med utbildningen. För att godkännas på utbildningen måste du dock ha visat ett ordentligt engagemang under utbildningen och du bör ha deltagit aktivt i gruppdiskussioner.
Kan jag misslyckas med del 1 av riskutbildningen?
Ja, du kan misslyckas med utbildningen men det är mycket osannolikt. Om du till exempel inte lyssnar på instruktören, inte deltar aktivt under viktiga diskussioner eller på något sätt inte visar något intresse för viktiga säkerhetsfrågor, kan du misslyckas med utbildningen.
Kommer det att finnas ett prov under eller i slutet av del 1 av riskutbildningen?
Nej, det kommer inte att hållas något prov, varken under eller i slutet av del 1 av riskutbildningen.
Är riskutbildningen, eller till exempel bara del 1, samma för bil som för motorcykel?
Nej, både del 1 och del 2 av riskutbildningen för bil och motorcykel är olika.
Riskutbildning del 2; Halkutbildning (eller halkbana)
Under del 2 av riskutbildningen kommer du att lära dig hur du hanterar bilen under svåra och riskfyllda vägförhållanden. Detta är främst hala vägförhållanden, vilket är den mer praktiska delen av utbildningen. Du kommer att uppleva hur det känns att förlora kontrollen över bilen i en kontrollerad miljö på en hal yta.
I Sverige är hala vägförhållanden mycket vanliga, syftet med denna utbildning är därför att lära dig hur det känns när bilen börjar sladda och hur du ska reagera och manövrera när det händer. Du kommer också att lära dig om hastighet, säkerhet och körning under olika väg- och väderförhållanden.
Denna utbildning tar cirka 3 till 4 timmar och du behöver inga förkunskaper innan du deltar i denna utbildning. Det är dock starkt rekommenderat att du är erfaren i körning, och till och med är på en nivå där du är redo att göra det praktiska körprovet, eftersom du inte bör ha problem med att faktiskt köra en bil. Normalt bedömer din körlärare om du är redo för denna utbildning. Det är också rekommenderat att först slutföra del 1 av riskutbildningen, men det är inget krav.
Kostnaden för denna utbildning kan variera något, men det kostar vanligtvis runt 2000 kr. Vissa körskolor erbjuder del 2 av riskutbildningen. Och även om en körskola inte erbjuder denna utbildning själva, samarbetar de ofta med andra utbildare som erbjuder dessa. När du framgångsrikt har slutfört utbildningen är den giltig i 5 år.
För att bli godkänd på denna utbildning finns det inga specifika krav, även om du måste ha deltagit aktivt under utbildningen och följt alla givna instruktioner. Det innebär att du har lyssnat aktivt och visat engagemang och också har gjort allt som har begärts av dig. Under utbildningen finns det också en del där en sladd medvetet ska gå fel, för att låta dig uppleva hur det är att förlora kontrollen över bilen och vad övervärdering av dina egna förmågor kan resultera i.
Under denna utbildning finns det i princip två delar; teori, övningar och den faktiska halkutbildningen. Utbildningen börjar normalt med en introduktion och ett alkoholtest.
Dessa är två övningar som ofta också erbjuds och som är frivilliga;
- Hänga upp och ner i en bil eller liknande utrustning där du upplever hur du tar dig ut ur en bil som ligger på huvudet
- Uppleva hur det är att krascha, där du kommer att åka ner en liten ramp i mycket låg hastighet (7-8 km/h) medan du är säkert fastspänd på stolen Observera att dessa övningar INTE är obligatoriska, så du kan välja att inte delta i dessa om du inte vill.
Halkutbildningen består normalt av dessa moment;
- Flera bromsövningar, där du upplever skillnaderna mellan torra och hala vägbanor, samt skillnaderna mellan att ha till exempel ABS-bromsar på eller av
- Slalomkörning, där du kör mellan koner
- Körning och svängning i hala kurvor
- Uppleva effekten av snabba accelerationer
- Undvika kollisioner, där du sätts i en situation där du måste manövrera på rätt sätt för att undvika en kollision
Vanliga frågor
Hur länge är del 2 av riskutbildningen giltig?
Ja, både del 1 och del 2 av riskutbildningen är giltiga i 5 år efter slutförande.
Är del 2 av riskutbildningen obligatorisk?
Ja, både del 1 och del 2 av riskutbildningen är obligatoriska.
Måste jag först göra del 1 av riskutbildningen innan jag gör del 2?
Nej, du behöver inte slutföra Riskutbildning 1 först, om du vill kan du göra Riskutbildning 2 (halkbana) först. Det är dock rekommenderat och mycket vanligt att göra del 1 först.
Hur mycket kostar del 2 av riskutbildningen?
Del 2 av riskutbildningen varierar men det kommer sannolikt att kosta runt 2000 kr.
Var kan jag göra del 2 av riskutbildningen?
De flesta körskolor erbjuder del 1 och ofta även del 2 av riskutbildningen. Även om en körskola inte erbjuder till exempel del 2 (halkutbildning) själva, samarbetar de ofta med andra utbildare som erbjuder dessa.
Hur lång tid tar del 2 av riskutbildningen?
Del 2 av riskutbildningen tar cirka 3 till 4 timmar.
Vad lär jag mig på del 2 av riskutbildningen?
Under del 2 av riskutbildningen kommer du att lära dig hur du hanterar bilen under svåra och riskfyllda vägförhållanden. Detta är främst hala vägförhållanden, vilket är den mer praktiska delen av utbildningen. Du kommer att uppleva hur det känns att förlora kontrollen över bilen i en kontrollerad miljö på en hal yta.
Behöver jag några förkunskaper för att delta i del 2 av riskutbildningen?
Nej, du behöver inte ha några förkunskaper innan du deltar i denna utbildning. Men det rekommenderas att du är erfaren i körning, och till och med är på en nivå där du är redo att göra det praktiska körprovet, eftersom du inte bör ha problem med att faktiskt köra en bil.
Hur blir jag godkänd för del 2 av riskutbildningen?
För att bli godkänd på denna utbildning finns det inga specifika krav, även om du måste ha deltagit aktivt under utbildningen och följt alla givna instruktioner. Det innebär att du har lyssnat aktivt och visat engagemang och också har gjort allt som har begärts av dig.
Kan jag misslyckas med del 2 av riskutbildningen?
Ja, du kan misslyckas med utbildningen men det är inte särskilt troligt. Om du till exempel inte lyssnar på instruktören, inte följer givna instruktioner eller på något sätt inte visar något intresse för viktiga säkerhetsfrågor, kan du misslyckas med utbildningen.
Kommer det att finnas ett prov under eller i slutet av del 2 av riskutbildningen?
Nej, det kommer inte att hållas något prov, varken under eller i slutet av del 2 av riskutbildningen.
Är riskutbildningen, eller till exempel bara del 2, samma för bil som för motorcykel?
Nej, både del 1 och del 2 av riskutbildningen för bil och motorcykel är olika.