Bilen och naturlagar
Hastighet och hastighetsökning
- Kraften som verkar i sidled ökar kvadratiskt i kurvor. Så om du ökar din hastighet med 3 gånger, då ökar den kraften 3 x 3 = 9 gånger.
- Om du ökar din hastighet från 40 km/h till 80 km/h då ökar rörelseenergin kvadratiskt. Så i detta fall ökar din hastighet med 2 gånger (vilket är 80 / 40), vilket innebär att rörelseenergin ökar med 2 x 2 = 4 gånger.
- Den allmänna tumregeln är att när du ökar din medelhastighet med 10 km/h sparar du 1 minut per 10 km du kör i hastigheter under 90 km/h. Och om du kör över 90 km/h då sparar du ca 0,5 minut (30 sekunder) per var 10 km.
- När du vill omvandla m/s till km/h då behöver du bara multiplicera antalet m/s med 3.6.
Så exempelvis 25 m/s = 25 x 3.6 = 90 km/h
Och när du vill omvandla km/h till m/s då behöver du bara dela antalet km/h med 3.6.
Så exempelvis 100 km/h = 100 / 3.6 = 27 m/s
- Om du behöver räkna ut hur många meter en bil ungefär färdas i sekunder, baserad på hastigheten den färdas i antal km/h, då kan du använda följande formel: (hastighet i km / 10) x 3 x sekunder
Om en bil exempelvis färdas i 90 km/h och du behöver veta hur många meter den färdas på 5 sekunder, då kan du räkna ut det med formelen; (90 / 10 = 9), then 9 x 3 = 27, then 27 x 5 = 135
Reaktionstiden och reaktionssträckan
- Reaktionstiden avser hur snabbt en person själv reagerar, detta har inte alls något samband med fordonets skick eller däck.
- Reaktionssträckan beräknas genom att ta bort 0 från hastigheten, sen multiplicera med reaktionstiden, och då multiplicera med 3.
Detta betyder att, om du skulle köra i 70 km/h och din reaktionstid skulle vara 2,5 sekunder, då skulle din reaktionssträcka vara; 7 x 2,5 x 3 = 52,5 meter
- Ett snabbt sätt att ta reda på vilket avstånd du ska hålla till ett fordon framför dig på en landsväg, för att kunna agera snabbt ifall den t ex skulle bromsa plötsligt, är genom att hålla samma avstånd i meter som hastigheten du kör i. Så om du kör t ex i 90 km/h då håller du ett avstånd på 90 meter.
Stoppsträckan och bromssträckan
- Bromssträckan är det avstånd en bil rör sig efter att ha börjat bromsa till den punkt där bilen stannar. Bromssträckan beror på bilens hastighet, vägarnas tillstånd, däckenas skick och bromstekniken. Bromssträckan ökar kvadratiskt när fordonets hastighet ökar; dvs bromssträckan och fordonets hastighet är direkt proportionella.
- Stoppsträckan (bild 1) är reaktionstiden + bromssträckan. Om du exempelvis vill räkna ut stoppsträckan och du vet att den nuvarande hastigheten är 80 km/h samt att reaktionstiden av föraren är 1,5 sekunder.
Reaktionstiden = Reaktionssträckan beräknas genom att ta bort 0 från hastigheten, sen multiplicera med reaktionstiden, och då multiplicera med 3. Så i det här fallet skulle det vara; 8 X 1,5 X 3 = 36 meter
Bromssträckan = hastigheten delat med 10 X hastigheten delat med 10 X 0.4. Så i det här fallet blir det 8 X 8 = 64 sen 64 X 0,4 = cirka 25 meter
Stoppsträckan i detta scenario är därför cirka 36 + 25 = 61 meter
Bild 1: Stoppsträckan= reaktionstiden + bromssträckan
- Om ditt fordon t ex färdas i 60 km/h och du vet att bromssträckan är 40 meter vid 90 km/h. Då kan du själv räkna ut bromssträckan, tänk bara på att stoppsträckan ökar kvadratiskt.
Så i det här fallet delar du först; 90 / 60 = 1,5 Detta betyder att bromssträckan blir 1,5 x 1,5 = 2,25 gånger större, Nu delar du 40 / 2,25 = 17,8 meter