Väjningsregler
- Du är skyldig att ge företräde till fotgängare på gångvägar som är avsedda för fotgängare (bild 1), så inte endast till fotgängare som kommer från höger. Vilket innebär att om skulle köra bilen i denna bild, då måste du väja för alla fotgängare som skulle gå på denna gångväg. Förutom det måste du också ge företräde till fotgängare i terräng och när du kör in på vägrenen eller körväg när du kör ut från en fastighetsavfart som ligger bredvid den vägen.
Bild 1: Gångväg avsedd för fotgängare
- Vid ett övergångsställe måste du alltid stanna för fotgängare, oavsett om det är bevakat, obevakat eller kombinerat med en cykelväg.
- När en fotgängare klev ut på en korsning när trafikljuset var grönt, men ljuset blir rött medan fotgängaren fortfarande går på korsningen, då måste du stanna för honom eller henne.
- När det inte finns synliga trafikskyltar eller vägmärken då gäller högerregeln. Exempelvis i denna bild (bild 2) innebär det att bil A måste ge företräde till bil B.
Bild 2: Bil B har företräde
- Ibland kan en trafiksituation som visas i denna bild (bild 3) uppstå. Alla bilar (A B C och D) vill köra rakt fram och det finns inga synliga trafiksignaler eller skyltar, så i detta fall gäller högerregeln. Men om alla bilar tillämpar högerregeln skulle ingen av dem kunna köra.Så i det här fallet måste den förare som ska köra först komma överens om sinsemellan, vilket innebär att alla förare låter en bil köra långsamt utgenom tydlig ögonkontakt och att alla tre andra bilar väntar.
Men om någon av bilarna redan eller fortfarande skulle köra långsamt eller i alla fall röra sig så skulle det vara en bra idé att den bilen skulle få köra först, eftersom den annars är tvungen att stanna först, då skulle det ju ta ännu mer tid för alla förare att bestämma sig för vem som ska köra först.
Bild 3: Högerregeln gäller
- Vid hinder och då vägen är för smal för båda bilarna (bild 4) ska bilen på den sida av vägen där hindret är placerat ge företräde till den andra bilen. Så om du skulle köra bilen där denna bilden har tagits ifrån, då måste motsatt trafikge företräde till dig, då du kan se att lastbilen (till vänster på bilden) orsakar ett hinder.
Bild 4: Small väg pga hinder
- När det finns ett hinder på både din och den mötande bilens sida (bild 5) bör ni sinsemellan bestämma vem som ska köra först. Om någon av er är betydligt närmare hindret bör den bilen förmodligen köra först.
Bild 5: Avsmalnande väg
- Om du exempelvis har kört på en landsväg där du har företräde, och kanske redan haft det sedan väldigt länge, och du plötsligt når en rondell, så kommer de väjningsreglerna från huvudleden i princip aldrig fortfarande gälla. Detta är p g a att rondeller har sina egna specifika regler så det faktum att du körde på en huvudled spelar därför ingen roll när du når rondellen.
- När man lämnar en gågata (E7) gäller utfartsregeln (bild 6). Det betyder att du är tvungen att ge företräde till alla fordon som korsar din väg, inte bara de som kommer från höger.
Bild 6: Slut på gågatan
- När du kör på en huvudled, försök inte tänka för mycket på det faktumet att du har företräde. Det bästa sättet, ur ett säkerhetsperspektiv, är att tänka "jag kör på en huvudled, därför måste andra bilar ge mig företräde" eftersom detta tankesätt fokuserar mer på skyldigheter för de andra trafikanterna snarare än rättigheterna du har. Annars kan det leda till farliga situationer.
- På parkeringsplatser gäller i princip alltid högerregeln, då det normalt sett inte finns skyltar eller vägmarkeringar för väjningsplikt på parkeringsplatser.Likaså i ett öppet område (t ex ett gräsfält)finns det inga specifika vägledningsregler, då gäller högerregeln när två fordon ska korsa varandras väg.
- Tänk på att en cykel också anses vara ett fordon och därför måste du, om du skulle befinna dig i en situation där du ska ge företräde till trafik från höger, även ge företräde till cyklister som kommer från höger. Eller när du t ex når en korsning där du ska ge företräde till all trafik, då innefattar det även cyklister.
- Om du kör på en huvudled och du passerar en "Slut på huvudled"skylt (B5), då berättar den bara att du inte längre är på en huvudled. Normalt sett kommer det finnas skyltar efter det som anger vilka väjningsregler somgäller. Men om du t ex når en korsning (efter att du ha passerat B5skylten), och det inte ges några andra vägmärken eller trafiksignaler, då gäller automatiskt högerregeln.
- Utfartsregeln innebär att du måste ge företräde när du kör ut på en väg eller gata från; en bensinstation, en parkeringsplats eller liknande platser/utgångar (t ex: en cykelbana, privat uppfart, kant/vägren, väg, egendom etc.)
- När hastighetsgränsen är 50 km/h eller lägre måste du ge företräde till en buss som indikerar att den kommer köra ut från en busshållplats. När hastighetsgränsen är högre än 50 km/h, då måste bussföraren vänta tills du har passerat.
- Högerregeln innebär att du måste ge företräde till trafiken från höger. Men när du kör på en huvudled är andra fordon tvungna att ge företräde till dig, om du kommer från höger eller vänster om dem spelar ingen roll.
- Denna skylt (B6) (bild 7) innebär att mötande fordon har företräde.
Bild 7: Mötande fordon har företräde
- När du ska väja för andra, t ex i en korsning, då kan du visa för andra trafikanter att din avsikt är att ge företräde genom att sakta ner i tid redan innan korsningen. Detta gör detklart och tydligt för andra att din avsikt är att ge företräde.
- När du kommer ut på en motorväg från ett accelerationsfält (bild 8) har ingen rätt till företräde, ömsesidig hänsyn är lösningen och att anpassa sig till varandras situation, som t ex varandras hastighet.
Bild 8: Accelerationsfält