Risker och farliga situationer
Säkerhet och att förebygga
- När du kör på en landsväg, och du har missat en avfart, då får du backa eller vända för ta avfarten, men bara om du inte orsakar hinder eller fara för andra trafikanter.
- Om det är särskilt begränsat med trafik och sikten är bra, och vägen är väldigt slingrig, då är det bästa att köra så rakt som möjligt genom kurvorna.
- En dragkrok på din bil ökar risken för en whiplash om du skulle bli påkörd av en bil bakifrån.
- Det blinkande gula ljuset (SIG5) (bild 1) betyder att du kan passera, men med särskild försiktighet.
Bild 1: blinkande gul (SIG5)
- När du passar en varningsskylt och hastighetsgränsen är 50 km/h kan du förvänta dig att faran är inom 5 - 75 meter.
- När du passar en varningsskylt och hastighetsgränsen är 90 km/h kan du förvänta dig att faran är inom 150 - 250 meter.
- Att sms: a under körning anses vara ungefär lika farligt som att köra medan man är väldigt full. Detta innebär då också att sms: a under körning är farligare än att dricka lättöl.
- Se till att känna till skillnaden mellan följande två vägmärken (bild 2), eftersom en person med hörselnedsättning kommer att agera annorlunda än en person med synnedsättning.
Skylt A (T10) indikerar att det finns en stor möjlighet att möta personer med hörselnedsättning i just detta område. Skylt B (T9) indikerar att det finns en stor möjlighet att möta personer med synskador i just detta område.
Bild 2: A = hörselnedsättning, B = synskada
Järnvägsövergångar
- Vid de flesta järnvägsövergångar är det inte tillåtet att köra om fordon som bilar och lastbilar. Det är dock tillåtet att köra om tvåhjuliga fordon.
- Om du vid en bevakad järnväg ser att bommarna inte har sänkts och signalerna inte är på behöver du inte nödvändigtvis stanna.
- Anta aldrig att det inte kommer ett tåg när signalerna inte är på och/eller om bommarna inte är nedfällda. Om signalerna och bommarna inte fungerar som de ska kan det hända att ett tåg kan komma utan att du förväntar dig det.
- Din högsta prioritet vid järnvägsövergångar är alltid att utvärdera hur bra eller dålig sikt du har.
- Parkera 30 meter före och efter en järnvägsövergång är förbjuden, men att stanna är inte det.
- Om du inte riktigt kan se om ett tåg kommer vid en obevakad järnvägsövergång, bör du köra ner vindrutan och lyssna noga efter tåg innan du snabbt korsar spåren.
Övergångsställen
- Olyckor på övergångsställen är väldigt vanliga när är mörkt då både förare och fotgängare tror att de har bättre koll på situationen än de egentligen har.
- Tänk på att, då barn lär sig att de alltid ska korsa vid övergångsställen, att många barn tror att de är så säkra på ett övergångställe att de inte kan bli påkörda av en bil och därför inte är så uppmärksamma när de korsar vägen.
Att hantera några specifika situationer
- När du kör uppför en backe, och du upptäcker en traktor på andra sidan vägen när du nästan når toppen av backen, då bör du vara extra uppmärksam. Då traktorer kör mycket långsammare än t.ex. privata bilar, så privata bilförare är ofta väldigt angelägna om att köra om en traktor. Dessutom gör den begränsade sikten p.g.a. lutningen möjligen detta till en ännu farligare situation.
- I situationen som visas i denna bild (bild 3) ska du vara extra uppmärksam på motorcyklistens beteende. Motorcyklister kommer med stor sannolikhet att köra om bilar och lastbilar när de kommer nära mitten av vägen och kanske till och med en bit över i din fil.
Bild 3: Var extra uppmärksam på motorcyklisten
- När du kör länge med hög hastighet och plötsligt sänker hastigheten markant (t ex när tar du tar avfarten när du lämnar en motorväg) kan du felbedöma din bromssträcka avsevärt. Detta betyder helt enkelt att när du kör med lägre hastighet bedömer du ditt stoppavstånd som mycket mindre än det faktiskt är. Detta fenomen kallas för hastighetsblindhet.
- När en älg eller ett rådjur redan befinner sig på vägen, och det är inte längre möjligt för dig att stanna eller förflytta dig åt sidan, då bör du försöka köra bakom det/den, inte framför det/den. Detta är p g a att älgar och rådjur sällan vänder tillbaka från där de kom från så det bästa är att köra bakom dem, eftersom det är mest troligt att de fortsätter att korsa vägen.
- På en landsväg anses en vänstersväng i allmänt farligare än en högersväng. För att när du svänger vänster korsar du motsatt körfält där det kan finnas många ankommande fordon. Detta innebär mycket större fara än att svänga höger, p.g.a. eventuella felaktiga bedömningar och sämre kommunikation med ankommande fordon.
- Speciellt när du passerar flera bussar vid en busshållplats (bild 4) bör du vara särskilt uppmärksam. Någon kan korsa vägen, både framför och bakom en buss. Detta kan vara farligt eftersom det är mycket osannolikt att du ser honom eller henne och plötsligt står hen framför dig på vägen.
Bild 4: Var extra uppmärksam för personer som korsar vägen plötsligt