Cyklister, fotgängare och busshållplatser
Cyklister och cykelövergångar
- En cykel anses vara ett fordon och därför måste cyklisten stanna för rött ljus.
- Vid cykelövergångar är du skyldig att ge företräde till cyklister, men vid cykelvägar behöver du bara anpassa din hastighet på ett sådant sätt att du inte orsakar någon fara för cyklisterna.
- Tänk på att du måste ge företräde till både cyklister och mopeder i klass II på cykelvägar.
- När du kör så bör du vara medveten om vilka typer svängar cyklister och klass II-mopeder får göra. På den här bilden (bild 1) kan de svänga vänster här genom väg B. Men de får även hålla sig på höger sida av vägen (markerat med C) om de planerar att svänga till vänster här. De får dock inte korsa heldragna linjer, vilket är fallet i väg A.
Bild 1: Cyklister får inte korsa heldragna linjer (väg A)
Övergångsställen
- Om en fotgängare tydligt indikerar att hen inte kommer att korsa vägen kan du fortsätta köra, men med försiktighet samtidigt som man håller ögonkontakt.
- Fotgängare får inte korsa ett övergångsställe med orimlig försening, alltså utan giltig anledning. Denna "orimlighet" skiljer sig naturligtvis mellan unga och äldre fotgängare.
- Oavsett om ett övergångsställe är kombinerat med en cykelövergång eller inte, så är det förbjudet att stanna eller parkera ett fordon inom 10 meter före en cykelövergång eller ett övergångsställe.
- Du får inte stanna med ditt fordon 2 meter före ett övergångsställe, men du får stå still 2 meter före ett övergångsställe. Då det är skillnad mellan "stillastående" och "stoppad", när du ger företräde till fotgängare är du stillastående. Men "stanna" är inte tillåtet, att stanna ett fordon definieras som att det stannar helt när det; 1) inte görs för att undvika fara, 2) inte görs med avsikt att parkera, 3) inte görs p g a trafikförhållanden (t ex trafikstockningar).
- Ögonkontakt är ett bra sätt för en förare och en fotgängare att visa varandra att de båda är medvetna om varandras avsikter. Men vinka inte åt fotgängaren, det kan ge honom eller henne en falsk känsla av säkerhet.
Allmänna regler om cyklister och fotgängare
- Det finns särskilda regler för vissa yrken, såsom begravningsprocesser, grupper av barn med en ledare och en grupp militära fordon. Du får inte hindra eller avbryta dem.
- Vid obevakade övergångsställen, cykelövergångar och obevakade cykelvägar får du inte köra om andra fordon (eller spårvagnar). Var medveten om att det i vissa situationer kan finnas undantag från denna regel.
- Den vita käppen är den internationellt erkända symbolen för en synskadad person.En synskadad person sträcker ofta ut sin käpp strax före hen kliver ut på ett övergångsställe.
- Om någon går med en cykel anses hen inte vara en cyklist utan en fotgängare.
Regler om bussar och busshållplatser
- När det finns mer än ett körfält, är regeln att de som kör på det körfält som är längst till höger, i detta fall bil B (bild 2), måste ge företräde till bussen som lämnar busshållplatsen. Bil A kan däremot fortsätta köra. Tänk på att när hastighetsgränsen är högre än 50 km/h behöver du inte ge företräde till en buss som lämnar en busshållplats.
Bild 2: Bil B måste lämna företräde åt bussen
- Föraren av en skolbuss kommer att indikera att den kommer att stanna genom att tända de blinkande lamporna cirka 100 meter innan den stannar.
- Du får bara hämta eller släppa av passagerare vid markerade hållplatser för spårvagnar och för fordon som kör reguljär trafik (t ex lokalbussar) och skolbussar. Det är dock bara tillåtet om du inte hindrar spårvagnen eller bussen. Förutom det får du inte stanna där av andra skäl.