logoHome
  • Hem
  • Öva
  • Studera
  • Hitta trafikskola
  • Starta nu
  • Svenska
  • Logga in
Starta nu Logga in

Förare och fordon

Fordonsregler och faktaDäck och bilens funktionerSläpvagnar, bogsering och lastIndividuella förutsättningar

Trafikregler

Trafikens grundreglerVäjningsreglerStanna, parkera och trafikljusCyklister, fotgängare och busshållplatser

Att köra

Bilen och naturlagarVäxlar, bromsar och manövreringPlacering och svängaMotorväg, landsväg och stadskörningAtt köra om

Miljön och vägförhållanden

Klimat och föroreningarBränsle och förbrukningVintern och hala vägarÖvriga miljö- och vägförhållanden

Säkerhet

Risker och farliga situationerAtt förebygga och säkerhetsutrustningOlyckor och nödstoppStatistik

Att ta ditt Svenska B kökort

Öva på teoriprov onlineKörkortsbehörigheter och kravKörkortstillstånd och introduktionskursTeoriprovetKörprovetRiskutbildning del 1 och 2Privat övningskörningKörkort krav och kostnader

Vägmärken

Förare och fordon

Fordonsregler och faktaDäck och bilens funktionerSläpvagnar, bogsering och lastIndividuella förutsättningar

Trafikregler

Trafikens grundreglerVäjningsreglerStanna, parkera och trafikljusCyklister, fotgängare och busshållplatser

Att köra

Bilen och naturlagarVäxlar, bromsar och manövreringPlacering och svängaMotorväg, landsväg och stadskörningAtt köra om

Miljön och vägförhållanden

Klimat och föroreningarBränsle och förbrukningVintern och hala vägarÖvriga miljö- och vägförhållanden

Säkerhet

Risker och farliga situationerAtt förebygga och säkerhetsutrustningOlyckor och nödstoppStatistik

Att ta ditt Svenska B kökort

Öva på teoriprov onlineKörkortsbehörigheter och kravKörkortstillstånd och introduktionskursTeoriprovetKörprovetRiskutbildning del 1 och 2Privat övningskörningKörkort krav och kostnader

Vägmärken

  Att köra / Placering och svänga

Placering och svänga

Placering

  • Det mest praktiska och naturliga sättet att placera ditt fordon när du ska svänga vänster på en enkelriktad gata är att göra det från så långt till vänster som möjligt på körbanan. Detta är dock inte samma sak för en tvåvägsväg då det förekommer mötande trafik. Där bör du istället placera ditt fordon så nära mitten av din körbana som möjligt.
  • När det snöar då kan det vara svårt att se vägen tydligt. I denna bild (bild 1) visas några par linjer. Du bör försöka hålla hjulen på linjerna A. Detta är p g a det verkar som att vägytan på linjerna B är mer hal än på linjerna A, och att köra på linjerna C skulle innebära att du kör mitt på vägen.

Bild 1: Kör på linjerna A

  • Att ha otillräckligt avstånd mellan bilar som kör i hög hastighet är riskabelt eftersom de kan kollidera vid plötslig bromsning. Eftersom avståndet är otillräckligt är bromssträckan inte tillräckligt för att förhindra en olycka. Att köra med otillräckligt avstånd är ganska vanligt på landsvägar, men det finns ett enkelt knep att veta om du kör på ett säkert avstånd, tresekundersregeln;

Du börjar räkna när bilen framför dig passerar en fast punkt (t ex ett träd eller vägmärke). Sluta räkna när du själv har nått den punkten. Om det tar dig mindre än 3 sekunder att täcka det avståndet betyder det att avståndet mellan dig och fordonet framför dig är för kort och måste ökas.

  • Avståndet mellan 2 kantstolpar, de vita stolparna med reflexer (bild 2) på sidan av vägen, är 50 meter. På motorvägar rekommenderas att du har 2 stolpar mellan dig och bilen framför dig, vilket betyder 100 meter, eller om båda bilarna är vid en stolpe; 1 stolpe mellan dem.

Bild 2: Kantstolpe

  • Den bästa metoden när du ska byta körfält är  att behålla din nuvarande hastighet, titta i speglarna samt i den "döda vinkeln" och kolla sedan den "döda vinkeln" igen precis innan du byter körfält. Lägg märke till att detta är den "bästa" metoden för att byta körfält och inte hur du måste göra.
  • I denna bild (bild 3) visar bil C den korrekta placeringen vid vänstersväng på denna väg. Då det finns, om du placerar dig som bil A eller B, en mycket större chans att en bil kan köra in i dig bakifrån vid svängen, precis som indikerat i bilden.

Bild 3: Bil C visar den korrekta placeringen vid vänstersväng 

  • När du når toppen av en kulle bör du hålla dig i körfältets mitten. Därför att köra vänster om ditt körfält på toppen av en kulle är farligt p g a eventuell kollision med motsatt trafik, men att köra till höger är också farligt p g a möjliga fotgängare eller cyklister i närheten av vägen.

Svänga

  • En U-sväng (bild4 ) är när du kör i motsatt riktning, ungefär som i en rund cirkel.

Bild 4: U-sväng

  • Detta vägmärke (bild 5) indikerar en såkallad spansk sväng. Tänk på att den "spanska svängen" inte officiellt är namnet på denna sväng men den används i många körkortböcker och folk använder detta namn ofta för att indikera denna typ av sväng.

Bild 5: Spansk sväng

  • På de flesta huvudleder är det normalt inte förbjudet att göra en U-sväng, men om det mot förmodan skulle vara förbjudet på en huvudled finns det en skylt "Ingen U-sväng" vid vägen.
  • En sväng i en rondell rekommenderas starkt jämfört med att backa eller göra en U-sväng, eftersom en sväng i en rondell är mycket säkrare.
  • När det finns en ”Förbud mot U-sväng” skylt (bild 6) då får du fortfarande svänga vänster eller höger. Då det inte finns ett generellt förbud mot att svänga åt varken vänster eller höger om det skylten "Förbud mot U-sväng" (C26) är uppsatt.

Bild 6: Förbud mot U-sväng (C26)

  • Denna skylt (bild 7) ”Stopplikt” (B2), indikerar att fordon är tvungna att stanna helt innan de kör in på den korsande vägen. Så även om det tydligen inte finns trafik alls på den korsande vägen måste man ändå stanna där.

Bild 7: Stopplikt (B2)

  • Normallt sett är det inte tilllåtet att korsa en heldragen linje, men det finns undantag. Exempelvis när du kommer in eller ut från en privat egendom eller annat liknande område som ligger vid sidan av vägen (bild 8), då får du korsa en heldragen linje.

Bild 8: Du får korsa den heldragna linjen när du kör ut från privat egendom

49Kr 1 Vecka
  •  1200+ Frågor
  •  Obegränsat antal teoriprov
  •  Flexibelt Lärande
  •  Personliga Analyser
Starta nu
Testa gratis teoriprov